Kreatywnie w domu

Drodzy Rodzice, tutaj znajdziecie inspiracje do spędzania czasu z dziećmi w domu i poza domem.

 

KOLOROWY PIASEK

Zapewne nie jeden raz widzieliście ozdobne buteleczki wypełnione kolorowym piaskiem. Można oczywiście kupić gotowe ozdoby lub zabarwić pożyczony z piaskownicy piasek, ale jest jeszcze jedna bardzo prosta metoda jak go uzyskać. Wystarczy opakowanie soli spożywczej i kolorowa kreda!

Na białej kartce wysypujemy odrobinę soli.

DSC_0029-1024x683

Malujemy po kartce z solą kredą w dowolnym kolorze. W mgnieniu oka sól zdobywała nową barwę!

DSC_0035-1024x683

Na osobnej kartce wysypujemy kolejną porcję soli i kolorujemy ją kreda innego koloru. Zadanie jest szybkie i bardzo ciekawe. W mgnieniu oka stworzycie różnokolorowy piasek, który możecie wykorzystać do zabawy lub stworzenia pięknych ozdób.DSC_0065-1024x683 DSC_0049-1024x683

ZABAWY PALUSZKOWE

_AkunaMatata_Fotolia_com

Dlaczego warto bawić się w zabawy paluszkowe:

  • poprawiają sprawność manualną dziecka, która potrzebna jest przy wykonywaniu czynności wymagających precyzyjnych ruchów rąk, np. przy ubieraniu się, pisaniu, rysowaniu, manipulowaniu różnymi przedmiotami. Ich zaletą jest to, że można się w nie bawić z dziećmi, które są zbyt małe, aby stosować ćwiczenia i zabawy manipulacyjne tj. wycinanie, lepienie, układanie z klocków, rysowanie
  • wpływają na umiejętność komunikowania. Dziecko podczas zabaw uczy się podstawy dialogu, jaką jest naprzemienność
  • budują pozytywny emocjonalny kontakt pomiędzy dzieckiem, a osobą z którą się bawi
  • pomagają się zrelaksować i skoncentrować na konkretnej czynności, co małym dzieciom często przychodzi z trudem
  • ułatwiają orientację w schemacie własnego ciała. Dziecko uczy się, jak się nazywają i gdzie znajdują poszczególne części jego ciała
  • wpływają korzystnie na rozwój mowy dziecka, wzbogacając jego słownictwo. Dziecko powtarzając za prowadzącym zabawę, uczy się poszczególnych słów, z czasem zapamiętując je
  • są atrakcyjnym sposobem na spędzenie z dzieckiem czasu

Przykładowe zabawy paluszkowe:

Małe rączki

Małe rączki sobie klaszczą,
Czasem także się pogłaszczą
I w kolanka zastukają
No i dzieciom pomachają

Rączki robią klap klap klap

Rączki robią klap klap klap
Nóżki robią tup, tup, tup
Tutaj swoją głowę mam
A na brzuszku bam bam bam

Rodzinka 

(dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)

Ten duży- to dziadziuś
A obok – babunia
Ten w środku -to tatuś.
A przy nim- mamunia.
A to jest- dziecinka mała
A to- moja rączka cała!

Głowa, ramiona…

(śpiewamy coraz szybciej, na melodię: „Siekiera, motyka”, dotykając rączkami dziecka jego części ciała)

Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Oczy, uszy, usta, nos.

Myszka

Idzie myszka do braciszka
Tu wskoczyła, tu się skryła.
(ruch podobny do ruchów raczką; na słowa „tu wskoczyła, tu się skryła” dziecko chowa rękę pod pachę, a następnie za kołnierz towarzysza zabaw)

 

Tańcowały dwa Michały

Tańcowały dwa Michały. (pokazujemy dwa palce – kciuk i wskazujący)

Jeden duży, (pokazujemy palec wskazujący)

drugi mały. (pokazujemy kciuk)

Jak ten duży zaczął krążyć, (kręcimy kółka palcem wskazującym)

to ten mały nie mógł zdążyć. (kręcimy kółka kciukiem)

 

Tomcio Paluch

Tomcio Paluch, (wszystkie palce zwinięte w pięść)

Tomcio Paluch tańczy sam! – (wyprostowanie kciuka)

Ram, pam, pam, ram, pam, pam! (zginanie i prostowanie kciuka)

Teraz przyszedł tancerz inny, (wyprostowanie palca wskazującego)

też w tańczeniu bardzo zwinny. (wymachiwanie palcem wskazującym)

I środkowy (wyprostowanie palca środkowego)

już do tańca jest gotowy. (wymachiwanie palcem środkowym)

Teraz serdeczny chce tańczyć troszeczkę. (wymachiwanie palcem serdecznym)

Ja też, ja też! – mały palec woła, (wymachiwanie małym palcem)

i tańczą leciutko raz dokoła, dwa dokoła. (krążenie całą dłonią)

 

Zajączki

Tutaj są zajączka uszy, (podnosimy do góry palec wskazujący i środkowy)

a tu jego nos. (kładziemy kciuk na zgiętych – 4 i 5 palcu)

Tak zajączek kica, (zginamy i prostujemy kilka razy rękę w nadgarstku.)

tak ze strachu drży. (potrząsamy dłonią)

Tak zajączek się przytula, (przytulamy rękę do brody, głaszczemy palcami policzek)

i swe uszka stula, (zginamy palec wskazujący i środkowy)

kiedy idzie spać. (kładziemy jedną dłoń w drugą)

Polecamy opracowania dotyczące zabaw paluszkowych:

  • „Zabawy z najmłodszymi dziećmi” autorstwa Wandy Szumanówny
  • „Zabawy paluszkowe” autorstwa Krzysztofa Sąsiadka

Jak zrobić ciastolinę?

ciastolina

Przeszukajcie kuchenne szafki i przygotujcie:

2 szklanki mąki
1 szklankę soli
2 szklanki wody
2 łyżki oleju
1 łyżeczka soku z cytryny*

*zamiana soku na kwasek cytrynowy spowoduje, że masa tak szybko się nie psuje

Podane składniki mieszamy. Powinniście otrzymać ciasto podobne do naleśnikowego. Umieśćcie je w garnuszku i podgrzewajcie na małym ogniu, cały czas mieszając, aby nie przywarło do dna. Gdy masa zacznie odchodzić od ścian garnka i formować się w zbitą kulę to znak, że ciastolina gotowa. Dajcie jej chwilę ostygnąć.

Gdy ciastolina wystygnie (dużo czasu nie potrzebowała – ok. 20 minut), dzielimy ją na kilka części i do każdej dodajemy barwnik spożywczy.

Ciastolinę przechowujemy w szczelnie zamkniętym pojemniku.

Udanej zabawy!